Necessity is the mother of invention, zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Ofwel: nood voedt vindingrijkheid. En in moeilijke tijden is het vinden van creatieve manieren om te ontspannen zeker een noodzaak. Of je nu je aan de slag gaat met verfkwasten of op een verstoft muziekinstrument tevoorschijn tovert, je wellnessritueel kan elke vorm aannemen die je maar wilt. Van India tot IJsland, laat je inspireren door verschillende culturen over de hele wereld en hun wellnesstradities die je thuis kunt uitproberen.

Begin de dag met een lach

Stel heeft lol terwijl ze yoga doen op de grond.

Je wist waarschijnlijk al dat yoga erg ontspannend is. Deze spirituele vorm van beweging combineren met iets luchtigs klinkt dus als een win-winsituatie! Waar je gymleraar vroeger zei dat je moest ophouden met giechelen, wordt dit tijdens lachyoga juist aangemoedigd. Dr. Madan Kataria begon in 1995 met dit geinige fenomeen en sindsdien hebben mensen in 53 landen samen gegrinnikt. Deze speelse praktijk combineert lachen met traditionele ademhalingstechnieken uit de yogaleer om endorfine en gevoelens van opgetogenheid op te wekken. Komt een man in de yogastudio….

Pak die powernap

Vermoeide vrouw slaapt thuis in bed

Als je telefoon maar blijft ratelen vanwege werkmails die binnenkomen, kan het moeilijk zijn om afstand te nemen, laat staan te dagdromen dat je op het dek van een catamaran ligt. Uit onderzoek blijkt echter dat de tijd die je zonder afleiding doorbrengt met dagdromen of een dutje doen, je juist productiever maakt. Bovendien verbetert het je hartfunctie. De Spanjaarden met hun siësta en de Japanners met hun inemuri ofwel powernap zijn dus lang zo gek nog niet! Je telefoon uitzetten en een middagdutje doen is echt geen schande. Vergeet alleen niet je wekker te zetten…

Zeg geen nee tegen thee

Vrouw ontspant op bank met kop citroenthee. Vrouw droomt in woonkamer op bank met benen op tafel en kijkt omhoog. Vrouw denkt na terwijl ze thuis thee drinkt.

A nice steaming cuppa tea… doop er een biscuitje in en het feest is compleet. Er is geen betere, of eenvoudiger, manier om te ontspannen na een lange dag. Vraag het maar aan de Britten, die elk jaar zestig miljard kopjes wegdrinken. Ook in Argentinië, Uruguay en Brazilië is het drinken van maté een nationaal tijdverdrijf. Begrijpelijk, want het zit vol met antioxidanten, geeft energie en heeft vele andere goede eigenschappen. De volgende keer dat je stressniveau het kookpunt bereikt, grijp dan dus naar die waterkoker.

Baad in het bos

Bosbaden (shinrin-yoku), natuurtherapie

Zonnebaden is een geweldige manier om te ontspannen en tegelijkertijd vitamine D bij te tanken. Maar hoe zit het met die grijze dagen als het weer niet meewerkt? Dan kun je, naar goed Japans gebruik, altijd nog bosbaden proberen. De Japanse beoefening van shinrin-yoku houdt in dat je zoveel mogelijk de warmte van de bomen absorbeert. Men gelooft dat teruggaan naar de natuur allerlei holistische voordelen heeft. Om te beginnen is baden in het bos kalmerend, meditatief en een uitstekend excuus om even afstand te nemen van je scherm. Probeer het eens, want een wandeling in het bos zal je goed doen!

Laat je schalen zingen

Vrouw bespeelt Tibetaanse klankschaal terwijl ze voor waterval op yogamat zit. Vrouw mediteert met malakralen.

Oké, je soepkommen hebben wellicht niet dezelfde stem als de klankschalen die je met een reis naar Tibet associeert. Maar dat wil niet zeggen dat je het principe van klankschalen niet kunt omarmen, namelijk dat geluid helende eigenschappen heeft. De volgende keer dat je wat wellness kunt gebruiken, stof dan dat muziekinstrument af of draai die oude soulplaat. Je zult merken dat het Tibetaanse geloof dat geluid stress en depressie kan genezen echt ergens op is gebaseerd.

Week de stress weg 

Man drijft in de Blue Lagoon, IJsland. De lagune krijgt toevoer van de nabije geothermische krachtcentrale Svartsengi. Het water is rijk aan mineralen en in combinatie met de natuurlijke algen geeft het de kenmerkende kleur en staat erom bekend dat het helpt bij sommige mensen die lijden aan huidaandoeningen.

Als de temperatuur van je bad vulkanisch moet zijn, maak je dan geen zorgen. Jezelf laten gloeien is een gerespecteerd wellnessritueel dat over de hele wereld wordt beoefend, vooral in het land van vuur en ijs zelf: IJsland. Om nu zelf een vulkaan in te springen raden we af, maar baden in een IJslands vulkanisch verwarmd warmwaterbassin is wél een goed idee. Deze geothermische baden zouden pijn verzachten en de bloedsomloop verbeteren. Dus blijf lekker in dat stomende bad borrelen zolang je het uithoudt, en eer je innerlijke IJslander.

Haal een frisse neus

Stel gehuld in dekens zit en kijkt naar nachtelijke sterrenhemel.

De beste remedie tegen winterkoorts is frisse lucht, en niemand weet dat beter dan de inwoners van Noorwegen. Daar is friluftsliv, leven in de open lucht, in de vrije natuur zó belangrijk dat het in het woordenboek is opgenomen. De gedachte achter friluftsliv is eenvoudig: of je nu kampeert in de wildernis of je vergaapt aan het noorderlicht, in de natuur zijn is goed voor de ziel. Is het zien van aurora borealis in je achtertuin iets te ver gegrepen? Hier zijn andere manieren waarop je van de nachtelijke hemel kunt genieten.

Denk aan anderen

Oma, moeder en kind doen thuis de was. Drie familiegeneraties

Ubuntu: een woord waar veel Afrikaanse talen ten zuiden van de Sahara een variant van hebben. Het wordt vaak uitgelegd als ‘menselijkheid tegenover anderen’. In de praktijk komt het erop neer dat we van anderen afhankelijk zijn om te overleven. Daarom moeten we de belangen van de gemeenschap boven de onze stellen. Maak van je volgende selfcaremoment dus een onbaatzuchtige daad. Of je nu iemand helpt, een huishoudelijk klusje op je neemt of bijdraagt aan een liefdadigheidsinitiatief, anderen helpen is misschien wel de beste manier om jezelf te helpen.

Ontvang reistips en inspiratie direct in je inbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief.

Comments

comments